vitaliteit op kantoor

Draagt jullie kantoor bij aan vitale medewerkers?

Date

Vitaliteit en productiviteit gaan hand in hand. Daar moet je dus iets mee als bedrijf. Wie niet vitaal is valt een keer om. Daarom vindt Mr.Green dat vitaliteit – meer dan welk onderwerp dan ook – bij het kantoor hoort. 

Vitaliteit is meer dan een uurtje sporten

In vitaliteit zit het Latijnse woord vita, dat leven betekent. Vitaliteit staat voor levenskracht, het bruisen van energie. Het gaat om regie hebben over je eigen leven. Over  goed voor jezelf zorgen op alle vlakken: fysiek, mentaal, emotioneel en spiritueel.

Wat levert dat jouw bedrijf op?

Stel dat alle medewerkers in je bedrijf goed in balans zijn en vol energie rondlopen. Wat zou dat betekenen voor het bedrijf? Minder ziekteverzuim? Een fijne werksfeer? Goede klantenservice? Of meer productiviteit en omzet? Waarschijnlijk allemaal. 

Fitte, vitale, blije medewerkers: dat is wat waard

Laten we alleen al eens kijken naar ziekteverzuim. Volgens verzekeraar Zilveren Kruis schatten maar liefst 71% van de bedrijven die kosten te laag in. In werkelijkheid kost een zieke medewerker dagelijks 250 tot 400 euro. Denk aan doorbetaling, vervanging, productieverlies en de arbodienst. Tel daarbij op dat bijvoorbeeld een burn-out 6 tot 9 maanden duurt, dan heb je het over flink wat geld. Geld dat je ook proactief kunt besteden aan een prettige werkomgeving.

Maar wie hebben er baat bij gezonde en vitale mensen?

Vergis je niet door allerlei reclames met healthy slogans: er wordt grof geld verdiend aan ziekte en alles wat daartoe leidt. Hier, koop nog een zak ovengebakken chips, schreeuwt de voedingsindustrie. Of neem een energydrink tussendoor. Voel je je niet goed? Dan staat de farmaceutische industrie voor je klaar met een pil. 

Het komt dus aan op werkgever en werknemer

Als je er zo over nadenkt, zijn er maar twee partijen die baat hebben bij vitale medewerkers: de werkgever en de persoon zelf. Toch geeft 78% van de werknemers aan dat het onderwerp ‘gezonde leefstijl’ niet wordt besproken op het werk. En ziet 40% een rol weggelegd voor hun werkgever om daarbij te helpen. 

Vitaliteit is helaas niet zo simpel

Werk je aan vitaliteit, dan ben je bezig met een gedragsverandering. Of eigenlijk heel veel verschillende gedragsveranderingen. Dat is complex. Nieuwe gewoontes kosten tijd. Het kantoor kan daarbij helpen, want je omgeving lokt bepaald gedrag uit. Denk maar eens aan de kracht van geur.  Komt om 12 uur de geur van versgebakken friet jouw kant op, dan is het knap lastig om nog voor een gezonde lunch te kiezen. 

Hoe moet het dan wel?

Hoe voorkom je dat vitaliteit alleen maar een mooi woord in het jaarplan is? Hoe zorg je dat medewerkers er daadwerkelijk iets aan hebben? Bij Mr.Green hebben we de kantooromgeving vormgegeven met vitaliteit in ons achterhoofd. Download (gratis) het whitepaper met onze tips. 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn